yamaha8000
Administrator

Dołączył: 17 Kwi 2010
Posty: 27
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: śląsk
|
Wysłany: Śro 18:41, 21 Kwi 2010 Temat postu: ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE FUNKCJE MOTORYCZNE |
|
|
1. Ćwiczenia ogólnej sprawności ruchowej:
ćw. równowagi (po narysowanej linii na boisku lub po ławeczce, równoważni itp.),
zabawy ruchowe zręcznościowe (toczenie piłeczek, rzucanie, celowanie)
ćwiczenia i zabawy na placach zabaw, na materacach i innych przyrządach gimnastycznych.
2. Ćwiczenia sprawności manualnej:
a) rozmachowe
ćwiczenia wstępne: prosimy dziecko, aby naśladowało ruchy, które są potrzebne przy takich czynnościach jak: malowanie ścian, sufitu, zrywanie owoców, łapanie much oraz inne czynności wg pomysłu dorosłego,
zamalowywanie farbami dużych płaszczyzn (kartony, szary papier) ruchami poziomymi i pionowymi,
na dużym papierze rysowanie jednocześnie obiema rękoma dużych wzorów np motyl, dom, choinka, koło, serce.
Albo wyścig rąk, który polega na tym, że rysujemy na tablicy kropkę, a dziecko ma trafić na nią z obu stron jednocześnie obiema rękoma. Która pierwsza dojdzie do mety ta wygrywa.
b) manualne (motoryka mała czyli usprawnienie dłoni, palców, nadgarstka)
zabawy z tasiemką, sznurkiem, sznurowadłem - przeplatanie przez otwory,
- sznurowanie butów,
- wiązanie supełków i rozplątywanie ich,
- nawlekanie koralików na sznurki, żyłki, itp.
szycie po wyznaczonych liniach, punktach ( np., na papierze, kartonie, materiale),
cięcie nożyczkami z uwzględnieniem stopniowania trudności (cięcie po linii prostej, po falistej, wycinanie form geometrycznych, wycinanie konkretnych obrazków),
składanki papierowe (origami),
stemplowanie dowolnym materiałem (pieczątkami, paluszkami, korkiem, watą... wg pomysłu dorosłego),
tasowanie kart i ich układanie w dłoni lub gra np. w Piotrusia.
c) graficzne (usprawniają drobne ruchy ręki ułożonej w pozycji jak przy pisaniu)
układanie kompozycji z koralików wg podanego wzoru lub wg własnego pomysłu
kolorowanie obrazków,
kopiowanie obrazków przez kalkę,
wypełnianie określonych konturów kolorem za pomocą kresek pionowych i poziomych lub ukośnych,
rysowanie szlaczków literopodobnych w liniaturze zwiększonej lub na papierze zmywalnym, markerem na folii (wykorzystanie książeczek z serii „Bawię się i uczę”).
dowolne rysowanie kredkami, ołówkiem, farbami, itp.
|
|